Tartu Loomemajanduskeskus

LMK logo

sTARTup Day 2024

Tartu Loomemajanduskeskuse programm 2024. aasta sTARTUp Day-l keskendus seekord  korporatiivsele disainile. Tutvustasime  Tartu Loomemajanduskeskuse inkubante ja disainereid oma demoalal ja korraldasime erinevaid seminare ja üritusi. Susanna Peters ja tema loomeettevõtte Franz Raver  esitles moeetendust, mis tutvustas Susanna nägemust Tartu 2024 ja sTARTUp Day korporatiivsest rõivadisainist.  

Tartu Loomemajanduskeskuse poolt korraldatud pitchingvõistluse CREATIVE INDUSTRIES PITCHING COMPETITION @sTARTUp Day peaauhinna andis välja LMK juht Külli Hansen sTARTUp Day finaalis ning 2000-eurose rahalise arengutoetuse võitis KIUD –  ettevõtte, mis toodab tekstiilijääkidest ringluspakendeid.

Tallinna Loomeinkubaatori auhinna, 3 koolitust ja 3 tundi mentorlust inkubatsiooniprogrammist, sai ettevõte Immersive solutions, mis loob ettevõtetele omanäolisi visuaale ja esitlusi.

Loov Eesti andis välja kolm kohta Creative Business Cup Eesti 2024 finaalvõistlustele ja need pälvisid: 

  • Ettevõte KIUD, mis toodab purustatud tekstiilijäätmetest ringluspakendeid
  • Uitama, mis loob platvormi, kus kohtuvad lastega pered ja ettevõtted, mis pakuvad vaba aja veetmise võimalusi looduses
  • Rahu Care, mis arendab ja toodab innovaatilisi ja loodussõbralikke juuksehooldustooteid
 

Tartu Linnavalitsuse ettevõtluse arengu osakond andis auhinnana välja 2 piletit üritusele Latitude59 ning selle pälvis KOIT, mis on õppeplatvorm programmeerimise õpetamiseks gümnaasiuminoortele ja tudengitele. 

Ettevõtete tugiorganisatsioon ENVOLVE Entrepreneurship pani auhinnaks välja 10 tundi metorlust ja nõustamist rahvusvahelistele turgudele sisenemisel ning selle võitis AudioCat. AudioCat loob audiomänge nägemispuuetega inimestele.                       

sTARTUp Day raames toimus ka Tartu loomemajanduskeskuse ja kahe välispartneri – Envolve Entrepreneurship Kreekast ja IED Hispaaniast – ühise projekti „Hack that Fashion“ lõpuseminar “HackThatFashion: Technology, Sustainability, Innovation”. Seminari avas Tartu Loomemajanduskeskuse juht Külli Hansen ning seda juhtis David Barnaby Laphof IED-st. Oma mõtteid disaini, moedisaini ja disaini ekspordi võimalikkusest jagasid Xenia JoostEva Leemet ja Christina Skoubridou. Seminaril tutvustati projekti väljundeid ja tööriistu moeloojatele ning räägiti nii jätkusuutlikkusest moes kui ka digitaalse moe tulevikust.

Paneeldiskussioonis “Dress for Success: Estonian Fashion and Corporate Branding” arutlesid korporatiivmoe üle nii disainerid, turundajad kui ka disaini tellijad: Xenia JoostAndres KuusikErmo TikkKey Külaots ja Susanna Peters

Ermo Tikk, kes on disainirõivastust tellinud, rõhutas diskussioonil, et eristuv tiimirõivastus loob ühtset identiteeti ja seda tellides annab juht signaali, et ta hoolib oma inimestest. Susanna Peters tõi välja, et tema loob ettevõttele disaini, mis on vastupidav, on loodud täpselt kandja mõõtudele ja näeb korrektne välja ka pärast pikaajalist igapäevast kandmist. Key Külaots lisas, et alati ei ole vaja toota uusi asju selleks, et luua ühtset stiili. Ta tõi välja, et Tartu Loomemajanduskeskusele esindusrõivastust luues otsustati ümber disainida olemasolevaid pintsakuid ja ühtseks stiilielemendiks valiti lukud. Key rõhutas, et eesti ettevõtted peaksid eelistama rõivaste tellimisel eesti disainereid ja kohapealset tootmist, sest eesti disainerid on väga jätkusuutlikud ning kohapealne tootmine võimaldab teha iga inimese kehatüübile sobivat rõivastust. Andres Kuusik mõtiskles teemal, milline on eesti korporatiivse disaini konkurentsieelis maailmas. Ta tõdes, et kui me räägime jätkusuutlikkusest eesti disainis, siis Eesti riigi imago ei toeta seda. Riiki tuntakse pigem digiriigina kui jätkusuutliku riigina. Ta tõi näite, et Skandinaavia disaini müügiargumendiks on ökojalajälje suurus ja CO2 kasutus.
Xenia Joost võttis paneeldiskussiooni kokku tõdemusega, et Eesti disain on jõudmas korporatsioonidesse, kuid rahvusvahelises äris vajame selgemat konkurentiseeliste sõnastamist ja selgemat jätkusuutlikkuse argumentide väljatoomist.

Tartu Loomemajanduskeskuse demoala osutus väga populaarseks. Seekord olid demoalal esitletud need inkubatsiooniprogrammi ettevõtted, kes pakuvad korporatiivset disaini ettevõtetele.

Osalevad ettevõtted olid:  

Me Knit

Tiina Andron Design

iLLIMOR

Franz Raver

BIBIX

Alisa Vasina

sTARTup Day 2023

LMK programmi keskmes sTARTUp Dayl 2023 oli virtuaalreaalsuse ja digitaalse moe teema. LMK demoalal esitlesid enda tooteid erinevad moeloojad ja disainerid – iLLIMORBIBZ STOREFranz RaverStudio Patrick SoomeREDIS DisainSiret Ott ja Spirimal. Kõigil huvilistel oli võimalus riieteda end ka virtuaalsesse moodi. Lisatud reaalsusena sai proovida meie boksis olevate ettevõtete rõivaid, mille valmistas sTARTUp Day jaoks LMK inkubant Kirke Leinatamm Scopus Studiost. Kirke juhtis ka digitaalse moe diskussioone, kus arutati digimoe tänapäeva ja tuleviku üle. Paneeldiskussioonil osalenud Kerli Kõiv, kes on LMK vilistlane, rääkis oma viimase video raames valminud avatarist ja virtuaalse ning füüsilise reaalse maailma piiride segunemisest ja võimalustest, mida virtuaalne reaalsus, avatarid ja NFT-d võivad pakkuda muusikatööstuses.
 

LMK juht Külli Hansen: „sTARTUp Day on Tartu suursündmus ja on oluline, et sellel on esindatud ka need Tartu ettevõtted, kes tegutsevad loomemajanduse vallas. Meie programm oli seekord suunatud moeloomingu oleviku ja tuleviku üle mõtlemisele, süüvides ka moe tehnoloogiapoolde ja digimoe võimalustesse. Korraldasime seminare ja arutelusid digitaalse moe tuleviku teemadel. Samas esitlesime oma demoalal moeloojaid, kes on osalemas Tartu Loomemajanduskeskuse inkubatsiooniprogrammis ja pakuvad disainirõivaste loomise teenust ettevõtetele. Meie moedisainerite demoala oli külastajate hulgas populaarne ning mul on hea meel, et meie disainerid leidsid endale uusi kontakte ja said elamuse ka sTARTUp Dayl osalemisest.“
 

17. märtsil toimus sTARTUp Dayl Tartu Loomemajanduskeskuse Creative Industries pitchingfinaal. Kõige rohkem auhindu võitis AudioCat– peaauhinna, milleks pani LMK välja 3000 euro väärtuses arengutoetust, Loov Eesti poolt välja pandud auhinna ehk pääsu Creative Business Cup eesti finaali, mis toimub 11. mail, ning Tartu 2024 auhinnana fännitooteid. AudioCat loob audiomängu nägemispuuetega inimestele. Tartu linna ettevõtluse arengu osakonna auhinna, 500-eurose turundustoetuse Tartu Postimehes pälvis LIFT Talent Agency, mis toetab noori tantsijaid nende professionaalsel teekonnal ja on loomas kaasaegse tantsu arengut toetavat inkubatsiooniprogrammi. Tallinna Loomeinkubaatori auhinna, kolm koolitust vabal valikul ja kolm tundi ärimentorlust, võitis ettevõte Franz Raver, mis pakub ettevõtetele omanäolisi firmarõivaid ja on arendamas ekspordisuunda. Tartu Loomemajanduskeskus andis auhinnana välja ka. 6-kuulise tasuta inkubatsiooniperioodi ettevõttele Motivum Games, mis arendab hariduslikke mänge. Motivum Game on lastele suunatud mäng, milles lapsed hoolitsevad virtuaalsete lemmikloomade vaimse ja füüsilise tervise eest ning on seeläbi ka ise kaasatud liikumisse.

 

 sTARTUp Dayl osalesid sel aastal finaalis 7 ettevõtet:

LIFT Talent Agency (Krõõt Kiviste, Laureen Laar)
AudioCat (Anette Aguraiuja)
Vintage visual OÜ (Arno Peever)
Kinola (Andres Kauts)
Tengelpung (Margus Siilik, Taivo Tõruke)
Motivum Games (Rauno Kullas)
Franz Raver (Susanna Peters)

sTARTUp Day