Seekordsel sTARTUp Day’l oli Tartu Loomemajanduskeskuse eesmärgiks tutvustada erinevaid ettevõtlusvõimalusi mida filmivaldkond pakub. Oma demoalal tutvustasime läbi Tartu Filmifondi filmidele teenuseid pakkuvaid ettevõtteid, mis pälvis väga positiivset tähelepanu. Tartu Filmifondi arendusjuht Signe Somelar-Erikson võttis festivalipäevad kokku: “Võib öelda, et meie seekordne demoala, kus oli väljas nii Eesti esimene isetehtud filmikoletis kui ka muud põnevad filmist pärit rekvisiidid, oli kindlasti midagi niisugust, mida festivalikülastajad ei oodanud ja mida tavapäraselt sTARTUp Day festivalil ei näe. Tartu Filmifondi ja LMK demoala väljapanek ja tegevused andsid seekord külastajatele võimaluse näha n-ö kaadri taha. Paljudele oli üllatuseks, et meil Eestis kohapeal tehakse nii kõrgel tasemel filmide praktilisi eriefekte!”
Pealaval esines ettekandega Anna Hints, kelle intrigeeriv teema klaaslae purustamisest ja klaasidega mitte pihta saamisest tõi kuulama täissaali. Edu saavutamine toob kaasa ootused ja pinged, muutes iseendaks jäämise ja loova eneseteostuse jätkamise suureks väljakutseks. Anna jagas lahkesti ka enesemeditatsiooni, mis on tal aidanud kasvada ja iseendaks jääda.
Seminaril esinesid filmi “Must Auk” tulnuka valmistanud meistrid Andres Jakovlev ja Iris Müntel, kes rääkisid koostööst Hispaania ekspertidega Eesti esimese filmikoletise valmistamisel. Nad jagasid oma lugu, õnnestumisi ja õppetunde ning illustreerisid oma juttu põnevate fotodega, mis näitasid koletise valmimise etappe.
EKA disainieksperdi ja professori Ruth-Helene Melioranski seminar keskendus jätkusuutliku disaini mõtestamisele. Ruth-Helene tõi esile, et oleme harjunud teenuste ja toodete disainiga, mis lähtub tootja või teenuse pakkuja vajadustest, kuid on aeg liikuda inimkeskse disaini suunas, kus esikohal on kasutaja. Ta tõi esile, et pole olemas universaalset sobivat disaini, mis sobib kõikidele, kuid on võimalik luua protsesse ja tooteid, mis vastavad kasutajate vajadustele.
Ka sel aastal korraldasime Creative Industries Pitching Competitioni, kuid esmakordselt tegime seda koostöös EIT Culture & Creativity’ga. Lifikõnedega astus lavale seitse tugevat tiimi Eestist, Prantsusmaalt, Hispaaniast ja Türgist – kõikide ettevõtete äriideed olid isikupärased ja hea kasvupotentsiaaliga. Meie inkubant Susanna Peters valiti oma ettevõttega Franz Raver üheks Creative Business Cup’i Eesti võistluse finalistiks ja Roland Seer, kes arendab koos Tartu Multifilmi meeskonnaga mängu Supilinna Matist, võitis kolmeks kuuks Loomeka HUB’i kasutamise võimaluse.
Lisaks anti välja ka teisi olulisi preemiaid:
— Creative Business Cup’i Eesti finaali pääses lisaks Franz Raver’ile ka Spiiker ja Mediamodifier
— Tartu linn andis ettevõttele Spiiker Latitude59 piletid
— Peapreemia ja 5000 eurot arengutoetust võitis ettevõte Medimodifier
Tartu Loomemajanduskeskuse juhi Külli Hanseni sõnul oli seekordne sTARTUp Day meie jaoks edulugu: “Õppisime sellest aastast väga palju. Saime aru kui palju on arenguvõimalusi ja kokkupuutekohti filmi ning teiste valdkondade vahel ning julgustame ka kõiki alustavaid ettevõtteid liituma meie inkubatsiooniprogrammiga.”
Tartu Loomemajanduskeskuse programm 2024. aasta sTARTUp Day-l keskendus seekord korporatiivsele disainile. Tutvustasime Tartu Loomemajanduskeskuse inkubante ja disainereid oma demoalal ja korraldasime erinevaid seminare ja üritusi. Susanna Peters ja tema loomeettevõtte Franz Raver esitles moeetendust, mis tutvustas Susanna nägemust Tartu 2024 ja sTARTUp Day korporatiivsest rõivadisainist.
Tartu Loomemajanduskeskuse poolt korraldatud pitchingvõistluse CREATIVE INDUSTRIES PITCHING COMPETITION @sTARTUp Day peaauhinna andis välja LMK juht Külli Hansen sTARTUp Day finaalis ning 2000-eurose rahalise arengutoetuse võitis KIUD – ettevõtte, mis toodab tekstiilijääkidest ringluspakendeid.
Tallinna Loomeinkubaatori auhinna, 3 koolitust ja 3 tundi mentorlust inkubatsiooniprogrammist, sai ettevõte Immersive solutions, mis loob ettevõtetele omanäolisi visuaale ja esitlusi.
Loov Eesti andis välja kolm kohta Creative Business Cup Eesti 2024 finaalvõistlustele ja need pälvisid:
Tartu Linnavalitsuse ettevõtluse arengu osakond andis auhinnana välja 2 piletit üritusele Latitude59 ning selle pälvis KOIT, mis on õppeplatvorm programmeerimise õpetamiseks gümnaasiuminoortele ja tudengitele.
Ettevõtete tugiorganisatsioon ENVOLVE Entrepreneurship pani auhinnaks välja 10 tundi metorlust ja nõustamist rahvusvahelistele turgudele sisenemisel ning selle võitis AudioCat. AudioCat loob audiomänge nägemispuuetega inimestele.
sTARTUp Day raames toimus ka Tartu loomemajanduskeskuse ja kahe välispartneri – Envolve Entrepreneurship Kreekast ja IED Hispaaniast – ühise projekti „Hack that Fashion“ lõpuseminar “HackThatFashion: Technology, Sustainability, Innovation”. Seminari avas Tartu Loomemajanduskeskuse juht Külli Hansen ning seda juhtis David Barnaby Laphof IED-st. Oma mõtteid disaini, moedisaini ja disaini ekspordi võimalikkusest jagasid Xenia Joost, Eva Leemet ja Christina Skoubridou. Seminaril tutvustati projekti väljundeid ja tööriistu moeloojatele ning räägiti nii jätkusuutlikkusest moes kui ka digitaalse moe tulevikust.
Paneeldiskussioonis “Dress for Success: Estonian Fashion and Corporate Branding” arutlesid korporatiivmoe üle nii disainerid, turundajad kui ka disaini tellijad: Xenia Joost, Andres Kuusik, Ermo Tikk, Key Külaots ja Susanna Peters.
Ermo Tikk, kes on disainirõivastust tellinud, rõhutas diskussioonil, et eristuv tiimirõivastus loob ühtset identiteeti ja seda tellides annab juht signaali, et ta hoolib oma inimestest. Susanna Peters tõi välja, et tema loob ettevõttele disaini, mis on vastupidav, on loodud täpselt kandja mõõtudele ja näeb korrektne välja ka pärast pikaajalist igapäevast kandmist. Key Külaots lisas, et alati ei ole vaja toota uusi asju selleks, et luua ühtset stiili. Ta tõi välja, et Tartu Loomemajanduskeskusele esindusrõivastust luues otsustati ümber disainida olemasolevaid pintsakuid ja ühtseks stiilielemendiks valiti lukud. Key rõhutas, et eesti ettevõtted peaksid eelistama rõivaste tellimisel eesti disainereid ja kohapealset tootmist, sest eesti disainerid on väga jätkusuutlikud ning kohapealne tootmine võimaldab teha iga inimese kehatüübile sobivat rõivastust. Andres Kuusik mõtiskles teemal, milline on eesti korporatiivse disaini konkurentsieelis maailmas. Ta tõdes, et kui me räägime jätkusuutlikkusest eesti disainis, siis Eesti riigi imago ei toeta seda. Riiki tuntakse pigem digiriigina kui jätkusuutliku riigina. Ta tõi näite, et Skandinaavia disaini müügiargumendiks on ökojalajälje suurus ja CO2 kasutus.
Xenia Joost võttis paneeldiskussiooni kokku tõdemusega, et Eesti disain on jõudmas korporatsioonidesse, kuid rahvusvahelises äris vajame selgemat konkurentiseeliste sõnastamist ja selgemat jätkusuutlikkuse argumentide väljatoomist.
Tartu Loomemajanduskeskuse demoala osutus väga populaarseks. Seekord olid demoalal esitletud need inkubatsiooniprogrammi ettevõtted, kes pakuvad korporatiivset disaini ettevõtetele.
Osalevad ettevõtted olid:
LMK programmi keskmes sTARTUp Dayl 2023 oli virtuaalreaalsuse ja digitaalse moe teema. LMK demoalal esitlesid enda tooteid erinevad moeloojad ja disainerid – iLLIMOR, BIBZ STORE, Franz Raver, Studio Patrick Soome, REDIS Disain, Siret Ott ja Spirimal. Kõigil huvilistel oli võimalus riieteda end ka virtuaalsesse moodi. Lisatud reaalsusena sai proovida meie boksis olevate ettevõtete rõivaid, mille valmistas sTARTUp Day jaoks LMK inkubant Kirke Leinatamm Scopus Studiost. Kirke juhtis ka digitaalse moe diskussioone, kus arutati digimoe tänapäeva ja tuleviku üle. Paneeldiskussioonil osalenud Kerli Kõiv, kes on LMK vilistlane, rääkis oma viimase video raames valminud avatarist ja virtuaalse ning füüsilise reaalse maailma piiride segunemisest ja võimalustest, mida virtuaalne reaalsus, avatarid ja NFT-d võivad pakkuda muusikatööstuses.
LMK juht Külli Hansen: „sTARTUp Day on Tartu suursündmus ja on oluline, et sellel on esindatud ka need Tartu ettevõtted, kes tegutsevad loomemajanduse vallas. Meie programm oli seekord suunatud moeloomingu oleviku ja tuleviku üle mõtlemisele, süüvides ka moe tehnoloogiapoolde ja digimoe võimalustesse. Korraldasime seminare ja arutelusid digitaalse moe tuleviku teemadel. Samas esitlesime oma demoalal moeloojaid, kes on osalemas Tartu Loomemajanduskeskuse inkubatsiooniprogrammis ja pakuvad disainirõivaste loomise teenust ettevõtetele. Meie moedisainerite demoala oli külastajate hulgas populaarne ning mul on hea meel, et meie disainerid leidsid endale uusi kontakte ja said elamuse ka sTARTUp Dayl osalemisest.“
17. märtsil toimus sTARTUp Dayl Tartu Loomemajanduskeskuse Creative Industries pitchingfinaal. Kõige rohkem auhindu võitis AudioCat– peaauhinna, milleks pani LMK välja 3000 euro väärtuses arengutoetust, Loov Eesti poolt välja pandud auhinna ehk pääsu Creative Business Cup eesti finaali, mis toimub 11. mail, ning Tartu 2024 auhinnana fännitooteid. AudioCat loob audiomängu nägemispuuetega inimestele. Tartu linna ettevõtluse arengu osakonna auhinna, 500-eurose turundustoetuse Tartu Postimehes pälvis LIFT Talent Agency, mis toetab noori tantsijaid nende professionaalsel teekonnal ja on loomas kaasaegse tantsu arengut toetavat inkubatsiooniprogrammi. Tallinna Loomeinkubaatori auhinna, kolm koolitust vabal valikul ja kolm tundi ärimentorlust, võitis ettevõte Franz Raver, mis pakub ettevõtetele omanäolisi firmarõivaid ja on arendamas ekspordisuunda. Tartu Loomemajanduskeskus andis auhinnana välja ka. 6-kuulise tasuta inkubatsiooniperioodi ettevõttele Motivum Games, mis arendab hariduslikke mänge. Motivum Game on lastele suunatud mäng, milles lapsed hoolitsevad virtuaalsete lemmikloomade vaimse ja füüsilise tervise eest ning on seeläbi ka ise kaasatud liikumisse.
sTARTUp Dayl osalesid sel aastal finaalis 7 ettevõtet:
LIFT Talent Agency (Krõõt Kiviste, Laureen Laar)
AudioCat (Anette Aguraiuja)
Vintage visual OÜ (Arno Peever)
Kinola (Andres Kauts)
Tengelpung (Margus Siilik, Taivo Tõruke)
Motivum Games (Rauno Kullas)
Franz Raver (Susanna Peters)