Tartu Loomemajanduskeskus

LMK logo

Tartu Loomemajanduskeskus 2017. aastal

Kalevi 17

Tartu Loomemajanduskeskus on 2017. aasta lõpu seisuga tegutsenud 8 aastat. Keskuse peamine eesmärk on aidata noortel alustajatel saada tugevateks ettevõtjateks.

Loomemajanduskeskuses kaitsti äriplaane ja arendati ettevõtteid

Tartu Loomemajanduskeskuses eelinkubatsiooni programmi esitati selle aasta sügisel rekordiline hulk taotlusi – keskuse kolmekuulisest äriplaani loomise programmist soovis osa saada 39 loomeinimest. Detsembri lõpus kaitses komisjoni ees oma äriplaani 15 uut ettevõtjat (vt grupipilti), kellest parimatel on võimalus asuda inkubatsiooni ning saada abi oma ettevõtte arendamisel. Uute tulijate hulgas oli nii eriilmelisi tootedisainereid, moe- ja aksessuaarikunstnikke kui ka loomemajanduskeskuse jaoks täiesti uusi valdkondi, nagu näiteks vinüülplaadiäri, kondiitrikunst, visuaalkeskkondade või kõrvaklapimuusika loomine jmt.

Kokku on loomemajanduskeskuses kaheksa tegevusaasta jooksul kaitstud 161 äriplaani. Noored ettevõtjad tegutsevad kolmes Kalevi tänava majas, Antoniuse õue stuudiotes ning ka virtuaalselt ehk saadakse ettevõtlusabi, kuid kontorit renditakse mujal.

Loomemajanduskeskus pakkus ettevõtjatele hulgaliselt koolitusi, mentorlust, personaalselt nõustamist ning rahalist tuge välismesside külastamisel.

Mitmetel koolitustel olid fookuses eksporditeemad. Seminaril „Eesti disaini eksport: ettevõtjate lood“ jagasid loomemajanduskeskuse ettevõtjad kogemusi esimestest sammudest oma eksporditee alguses. Ettevõtjad rääkisid, kui käänuline see rada on olnud, kust nad on alustanud, milliseid tagasilööke ja milliseid õnnestumisi on olnud. Kogemusi jagasid Etnowerk (Külluslikud Etnokudumid), XAOS, Milli Maier, Tjorven Kids ja Stencilit.

Eesti Kaubandus- ja Tööstuskoja eestvedamisel toimus lühiseminar “Kuidas alustada ekspordiga ja välisturgudele müüki kasvatada?”, kus räägiti erinevatest võimalustest eksportturgudele sisenemiseks ja erinevatest toetavatest teenusest.

Ajujahi ja Tartu Loomemajanduskeskuse ühisel seminaril rääkisid ettevõtete asutajad, millised olid nende ootused, kui nad alustasid välisturgudele minekuga ning milliseks kujunes reaalsus kui nad „kohale jõudsid“.

Koostöös StenCilitiga toimus ka seminar Etsy ja Amazoni müügikeskkondadest.

Varakevadel toimunud õppereis viis loomemajanduskeskuse meeskonna õppereisile New Yorki ja Philadelphiasse, kus külastati mitmeid moeinkubaatoreid ja –kiirendeid ning moedisaini erinevaid väikemüügiesindusi, kus saati häid ideid loomemajanduskeskuse moesuuna arendamisel.

Edukas aasta loomemajanduskeskuse ettevõtjatele ja vilistlastele

Suure rahvusvahelise edu osaliseks sai Liisa Soolepp, kes osales septembri alguses New Yorgi moenädalal Oxford Fashion Studio korraldatud moeetendusel, kus ta esitles oma uue kollektsiooni „Capsule” kudumeid. Tema looming jäi eelmisel talvel Berliini eetilise moe messil silma Oxford Fashion Studio kuraatorile. Liisa Soolepp valiti etendusele 8000 disaineri hulgast.

Edukas oli aasta ka teisele kudumibrändile Story of Afterlife, kes avas veebipoe, esitles Antoniuse moeetendusel oma uut kollektsiooni „Exposé“, kaasas Hooandja kaudu inimesi kampsunite arendamise protsessi ning avas Sparglis oma kollektsiooni tutvustava näituse.

Sadade seast tosina silmapaistvaima brändi sekka valitud Tjorven Kids osales Euroopa suurimal lastemoe messil Playtime Paris, et tutvustada uut kollektsiooni ja leida kontakte välisturgudele sisenemiseks.

Müütilise taustaga väärisjuukseehte looja Milli Maier tutvustas valentinipäeva eel Londonis, maailmakuulsa Royal Festive Hall kontserdimajas luksuslikus restoranis Skylon oma eksklusiivset väärisjuukseehete brändi.  Lisaks esitles Milli Maier oma kollektsiooni septembris Londoni moenädala ajal elegantses The Home House eraklubis koos pariislannast moekunstniku Jessica Choay rõivakollektsiooniga.

Taaskasutatud hõbedat kasutav ehtebränd Seco by Jane Aus disainis uued MOON seeria tooted, mis kannavad edasi sügise värve ja tundeid. Punane, must ja hall on värvid, mis jõuavad sõrmuste, käevõrude, kõrvarõngaste ja kaelavõrudena eesti disaini armastajateni.

Fetiši mõjutustega Eestis loodud bränd XAOS valiti välja Pariisi moenädala ajal CUBE Showroomis esitletava seitsme aksessuaaribrändi hulka. CUBE Showroomis esitletakse disainereid, kellel on unikaalne identiteet ning väga loov lähenemine.  XAOS viis kohale oma viimase kollektsiooni Fever tooted, mille esitlus toimus Antoniuse moeetendusel koos brändi Arro Design kollektsiooniga.

Juba teist aastat käis Etnowerk Berliinis toimuval rahvusvahelisel messil Bazaar, kaasas  uus kollektsioon.

Traditsiooniliselt osalesid loomemajanduskeskuse ettevõtted Tartus toimunud sisustusmessil ühise väljapanekuga. Ehitus- ja sisustusmessi disainiala seekordne fookus oli kontori sisustamisel ning loomemajanduskeskusest osalesid multifunktsionaalset moodulmööblit valmistav Pulk ja täispuidust valgusteid tootev Dragonfly ning vilistlased Okka ja StenCilit.

Loomemajanduskeskus jagas parimatele Loovsiile

Traditsioonilisel tunnustas loomemajanduskeskus kevadel oma hooaja lõpuüritusel tublimaid keskuse ettevõtjaid, andes välja Loovsiili auhinnad viies kategoorias. Tunnustuse pälvisid ettevõtjad 2016. aasta tegevuse eest.

Aasta uustulnuka nimetuse sai lasteriiete tootja Tjorven Kids, aasta ettevõtte tiitli suurima käibe eest sai loovagentuur Wulcan Cretive, aasta eksportija auhinna sai sisekujundusšabloone tootev Stencilit. Kolleegide hääletuse alusel tunnustati aasta teo tiitliga Tjorven Kidsi ning aasta kolleegiks nimetati ettevõtluskonsultant Juta Kuhlberg. Loovsiili auhind prinditakse välja 3D printeriga ja see kujutab siili, kes sümboliseerib nutikust ja loovust.

Loomemajanduskeskuse ettevõtted Ajujahil edukad

Viimase viie aastat jooksul on igal aastal vähemalt üks loomemajanduskeskuse ettevõte jõudnud oma äriideega ettevõtluskonkursi Ajujaht parima 30 hulka. Seekord pääsesid konkursi 30 parima hulka loomemajanduskeskuse eelinkubatsioonis olevad ettevõtted Tubly ja Festera. Tubly äriideeks on magnetklotsidest koosnevate mänguasjade tootmine ja Festera toodab biokaste, mis lagundavad mikroobide toimel biojäätmed huumuseks. Ajujahi selle hooaja parimad selguvad 2018. aasta kevadel.

sTARTUp Day 2017 ja aegade suurim Kellawärk

Juba teist aastat toimus Tartus suurejooneline ärifestival sTARTUp Day, mille korraldamisel osales ka loomemajanduskeskus. Ühisel demoala astusid üles loomemajanduskeskuse ettevõtjad oma toodete ja teenustega. Seekordsel festivalil olid väljas Eherüs, SÄKK, KUUL, Festera, Dragonfly, LAYK, Natural Solmann, Okka, Pulkdesign, Story of Afterlife, Teenu ja Gildenberg.

Ärifestivali programmi osana toimus ka loomemajanduskeskuse traditsiooniline jõuluturg Kellawärk, mis oli seekord uues asukohas ja osavõtjate arvult aegade suurim. Kellawärk toimus Turu tänava spordihalli rohkem kui 70 disaineri osavõtul. Lisaks oli müügisaalis end sisse seadnud kolm pop-up-kohvikut, nahast toodete töötuba ja kingituse pakkelett. Võrreldes tavapärase disainituruga, saadi seekord majutada üle kolme korra rohkem disainereid. Tartu Loomemajanduskeskusest alguse saanud jõulueelne disainiturg toimus juba kaheksandat aastat.  

Tartu noore kunsti oksjonil tehti rekordeid

Traditsiooniliselt peetakse aastas kaks Tartu noore kunsti oksjonit – kevadel ja sügisel. Nii ka sel aastal. Kevadel, 11. mail 2017 toimunud oksjonil müüdi 89-st enampakkumisel olnud tööst 69. Oksjonil tehti läbi aegade rekord nii müügitulus kui ka müüdud tööde arvus. Kalleimalt müüdi  Maarit Murka „Shoes 3“ (1600 eurot) ja Liisi Ördi „Öö valgus“ (1250 eurot). Oksjoni juhtis Reigo Kuivjõgi. 5. oktoobril 2017 toimus seitsmeteistkümnes oksjonil ja müüdi 52-st enampakkumisel olnud tööst 42. Kalleimalt müüdi tänavakunstniku Edward von Lõnguse „Surmatants Endliga ehk Endli kepp” (2150 eurot) ja Alvar Reisneri „Maastik Moskvichiga” (1700 eurot). Oksjoni juhtis esmakordselt Vanemuise teatri näitleja Jaanus Tepomees.

Antoniuse moeetendus tõi viiendat korda moe südasuvisesse Tartusse

9. juunil 2017 täitus Antoniuse õu taas moehuvilise publikuga. Moeetendusel nimega „5“ näitas oma moeloomingut 16 omanäolist disainerit nii Eestist kui ka Lätist. Viiendat juubelit tähistava moeetenduse fookuses olid seekord peegel ja peegeldused, murdumised ja erinevad nurgad, tahulisus ja puhtad pinnad, mis võtsid kokku ja sümboliseerisid viit aastat Antoniuse moeetenduse toimumist ja selle nurkasid.

Uuenduseni keerati moelava Antoniuse õues tagurpidi, mis andis väga hea ja ootamatu tulemuse. Loomemajanduskeskusega seotud moeloojad jäid etendusel silma põnevate kollektsioonidega ning pälvisid ka enamiku auhindadest. Moeetenduse preemiad läksid brändidele KUUL, LAYK ja ALTON.

Tervikliku ja meeldejääva elamuse saavutamiseks kaasati etendusse muusikuid, lavastajaid, tantsijaid, valgustuskunstnikke. Etenduse lavastas Piret Vapajeva, live-muusikat tegi bänd Ashilevi.

Moeetendusele eelnes ka mitmeid eelüritusi.  Lõunakeskuse uues Apollo kinos toimus moeseminar „Mood ja tehnoloogia“, mille peaesineja oli David Parrish Suurbritanniast, kes rääkis, kuidas saavutada äriedu moetööstuses. Seminari teine välisesineja oli tuntud Peterburi moeekspert Marina Skulskaja, kes rääkis, kuidas omavahel sobivad kokku säästlikkus, loomingulisus ja luksuslikkus. Kogemusi e-poe arendamisel jagasid Kaubamaja e-kaubanduse arendusjuht Martin Lond  ja Astri Grupi juhatuse liige Silver Hage.

Lõunakeskuse aatriumis oli avatud Antoniuse moeetenduse pop-up-pood, kus oli esindatud suurem osa moeetendusel osalevatest disaineritest ja lisaks sai näha veel teisigi näiteid Eesti parimast disainist.

Otsustati ka, et tuleva aasta juunis toimub Tartus esimene Eesti moefestival. Oma jõud ühendavad kolm traditsioonidega moeetendust: MoodPerformanceTants, OmaMood ja Antoniuse moeetendus. Lisaks moeetendustele pannakse kokku ka kolmepäevane eriprogramm, mis pakub huvilistele võimalust osa saada nii moekonverentsist kui ka erinevatest kultuurisündmustest.

Antoniuse õue kohvik ja suvekontserdid on populaarsed

Eelmisel suvel täitus loomemajanduskeskuse pikaaegne unistus saada aastaringne kohvik ka  Antoniuse õue. Kohvik-restoran JOP sai sel aastal korraliku hoo sisse, linlased on selle koha üles leidnud ja omaks võtnud. Kevadel osales JOP ülelinnalises maitseelamuste kampaanias „Maitsev Tartu“, millest võttis osa 14 Tartu restorani üle Tartu. Maitsev menüü tõi külastajate lemmiku tiitli.

Tartlaste kultuurikalendrisse on kindla koha leidnud ka suvekontserdid Antoniuse õues, mida sel aastal oli suve jooksul 17.